Selvom forkortelserne "B2B" og "B2C" ser meget ens ud, de betegner to forskellige handelsgrene. Grundlæggende betyder B2C detailhandel, hvorimod B2B, engros, import og eksport. I B2C-handel er aftaleparterne den erhvervsdrivende og forbrugeren, hvorimod der i B2B-handel kun er tale om virksomheder.
B2B vs B2C - hvad er konsekvenserne af dette?
Beskyttelse af købers rettigheder
Bruges i B2C-handel på grund af den erhvervsdrivendes stærkere position over for forbrugeren. Køber er således blandt andet berettiget til at returnere produktet inden for 14 dage uden at angive nogen grund, hvis købet er foretaget uden for forretningsstedet (dvs. primært online). I B2B-handel gælder disse regler ikke, da ingen af de kontraherende parter er forbrugere. Sælger kan selvfølgelig acceptere returneringer, men der er ingen sådan forpligtelse - husk det, når du afgiver en ordre. Undtagelse finder kun sted i en situation, hvor den erhvervsdrivende køber varer til andre formål end dem, der vedrører hans virksomhed. Med andre ord, hvis du køber et produkt til videresalg, er du ikke forbruger, og du har ikke ret til refusion.
Transaktionsværdi
Den gennemsnitlige ordreværdi i B2B-handel er meget højere end i B2C. Dette genererer en række konsekvenser, men den vigtigste er spørgsmålet om transaktionssikkerhed. Mange bekvemme og sikre betalingsmetoder, populære i detailhandel, bruges ikke i engroshandel. Der er andre i stedet. Du kan læse om dem her sikre transaktioner.
Metoder for færdiggørelse af transaktioner
Detailhandel bliver mere og mere e-handel, altså online salg. Selvom traditionel handel nok aldrig vil forsvinde, vokser værdien af online handel konstant. I B2B er den efterspurgte metode til at afslutte en transaktion imidlertid at besøge sælgerens lokaler for at fastsætte kontraktbetingelserne på stedet eller for at hente varerne direkte fra lageret. Kommunikationsformerne ændrer sig, men alligevel foretrækker mange købere og sælgere møder ansigt til ansigt i stedet for at afslutte transaktioner online.
Transport og levering
Den dominerende model på B2C-markedet er en, hvor den erhvervsdrivende organiserer transporten af varer til forbrugeren. Enhver anden situation er meget sjælden. I mellemtiden er B2B-handlen anderledes: nogle sælgere er i stand til at arrangere transport, mens andre ikke er det. Derfor bør du nøje læse tilbuddene’ beskrivelser og spørg om forsendelsesmuligheder. Du bør også sætte dig ind i "incoterms", dvs. internationale handelsregler, som du kan læse om her Incoterms .
moms
Moms skal betales af den endelige modtager. Hvis du for eksempel køber et tv til dit hjem, skal du betale moms for det. Men køber du et tv til videresalg, ligger byrden med at betale momsen på din kunde. Det er især vigtigt, når du skal købe varer i EU; som momsyder vil du kunne købe en nulsatsvare, så længe sælger også er momspligtig. Du kan læse mere om moms her VAT UE.
Som du kan se, er der ret mange forskelle mellem B2B og B2C handel. Det er værd at kende dem for at undgå eventuelle misforståelser, når du afslutter transaktioner med grossister, producenter og distributører.